do góry
trwa ładowanie strony
Opolski Urząd Wojewódzki wczytywanie strony
Od 20 stycznia 2020 r. w Oddziale Paszportów będzie funkcjonował System Kolejkowy - zobacz więcej

Modernizacja linii E-30 na Opolszczyźnie na półmetku!



Prace na linii kolejowej między Kędzierzynem Koźlem a Opolem Zachodnim, warte 630 mln zł, to największa inwestycja kolejowa na Opolszczyźnie. Dziś w Zdzieszowicach podsumowano efekty realizacji projektu.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” realizowany jest od września 2018 roku. Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ma istotne znaczenie dla regionu, Polski i Europy. Nie byłaby ona jednak możliwa gdyby nie znowelizowany przez Rząd Krajowy Program Kolejnictwa, którego wartość to niemal 70 miliardów złotych. Ministrów.
- Na tym jednak nie koniec. Rząd RP przyjął program noweli ustawy wspierającej program Kolej Plus - kolejny dowód na to, że bezpieczeństwo i rozwój - stanowią priorytety dla Rządu Prawa i Sprawiedliwości – podkreślała na konferencji prasowej Martyna Kolemba-Gaschka, rzecznik Wojewody Opolskiego.

Prace nad opolskim odcinkiem E30 trwają od września 2018 r. Cały czas utrzymany jest rozkładowy ruch pociągów. Przebudowano już dwa tory na odcinku od Gogolina przez Zdzieszowice do Raszowej. Gotowa jest sieć trakcyjna. W Zdzieszowicach i Raszowej zainstalowano nowe rozjazdy, który pozwolą na płynne i bezpieczne przejazdy pociągów przez stacje.

Na odcinku z Górażdży do Opola Groszowic wymieniane są tory i montowana nowa siec trakcyjna. Kontynuowana jest również przebudowa torów i wymiana rozjazdów w obrębie Gogolina, Przywor Opolskich, Groszowic i Górażdży. Widać prace na odcinku między Kędzierzynem-Koźlem a Raszową. W obrębie stacji montowane są nowe rozjazdy i tory.

Na całym 44-kilometrowym odcinku linii z Kędzierzyna-Koźla do Opola przebudowanych będzie 66 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 4 wiadukty i 8 mostów, między innymi nad Kłodnicą i Kanałem Gliwickim. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa  27 przejazdów kolejowo-drogowych.

Pozytywnie zmieniają się stacje i przystanki. W Zdzieszowicach, Jasionne, Gogolinie
i Górażdżach są już nowe  perony. Rozpoczęła się przebudowa peronu nr 3 w Kędzierzynie Koźlu.

W ramach inwestycji przebudowanych zostanie 20 peronów, Wszystkie będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągu będzie łatwiejsze. Perony będą wyposażone w nowe oświetlenie o raz czytelnie oznakowane. Podróżni będą mogli korzystać z wiat i ławek. Wszystkie obiekty modernizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostosowane są do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

- W Gogolinie dostęp do pociągów ułatwi nowe przejście podziemne prowadzące z miasta na perony. Będą również zamontowane windy. Podobne ułatwienia zaplanowano na stacjach
w Zdzieszowicach, Gogolinie i Opolu Groszowicach oraz na przystanku Opole Grotowice – wyjaśniał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu linii, po odbiorach, pociągi osiągną prędkość do 160 km/h. Wówczas skróci się czas przejazdu. Z Kędzierzyna-Koźla do Opola podróż najszybszym składem wyniesie ok. 25 minut. To będzie bardziej konkurencyjna oferta podróży niż kurs samochodem Dobry dostęp do kolei, większa częstotliwość kursowania pociągów i krótsze podróże , sprawią że kolej stanie się atrakcyjnym środkiem transportu w codziennych podróżach i dalszych wyjazdach.

Modernizacja linii to także większe możliwości przewozu towarów. Linia kolejowa z Kędzierzyna-Koźla do Opola, ma szczególne znaczenie dla przewozów towarowych w skali kraju i Europy. W  pobliżu znajdują się kluczowe zakłady przemysłowe Opolszczyzny, dla których  transport koleją stanie się bardziej opłacalny.

Obecnie na modernizowanym odcinku jeździ około 90 pociągów na dobę, z czego prawie połowa to pociągi towarowe. Po zakończeniu prac składy towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Ponadto, w konferencji prasowej w Zdzieszowicach udział wzięła także Maria Wojciechowska, dyrektor projektu PKP PLK S.A.

 

 

Źródło danych: PKP PLK S.A.


Galeria


  • Modernizacja linii E-30 na Opolszczyźnie na półmetku
  • Modernizacja linii E-30 na Opolszczyźnie na półmetku
  • Modernizacja linii E-30 na Opolszczyźnie na półmetku
  • Modernizacja linii E-30 na Opolszczyźnie na półmetku
  • Modernizacja linii E-30 na Opolszczyźnie na półmetku
  • Modernizacja linii E-30 na Opolszczyźnie na półmetku





autor: Kolemba Martyna, ilość wyświetleń: 252
data aktualizacji: 2019-12-06 15:10:56








Opolski Urząd Wojewódzki

ul. Piastowska 14
45-082 Opole
NIP: 754-11-16-953
REGON: 000514325


Oddział Paszportów

ul. Ozimska 19 II p.
45 - 056 Opole



2020 Projekt i Wykonanie Kamil Dziechciński
Opolski Urząd Wojewódzki - Wszystkie Prawa Zastrzeżone