do góry
trwa ładowanie strony
Opolski Urząd Wojewódzki wczytywanie strony
Od 20 stycznia 2020 r. w Oddziale Paszportów funkcjonuje System Kolejkowy - zobacz więcej

Świadomy i bezpieczny senior - typowe metody działania oszustów



Oszuści wykorzystując łatwowierność seniorów, powołując się na dobrą znajomość z kimś z rodziny, pozbawiają ich niejednokrotnie wszystkich oszczędności. Dzwonią na wybrany numer telefonu stacjonarnego, by dokonać oszustwa posługują się różnymi metodami:

"na wnuczka"

Przestępcy najczęściej kontaktują się telefonicznie i podają się za osobę bliską, zwykle wnuka, wnuczkę, siostrzeńca lub innego krewnego. Zmieniony głos tłumaczą chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Następnie proszą o pożyczenie określonej kwoty pieniędzy pod pozorem trudnej sytuacji w jakiej się znaleźli. Najczęściej od razu informują „babcię” lub „dziadka”, że nie będą mogli przyjechać po pieniądze i w związku z tym pieniądze odbierze znajomy lub kolega, a ofiara nie podejrzewając niczego złego przekazuje pieniądze przestępcom.

Przykład

Do 78-latniej mieszkanki Opola zadzwoniła kobieta podająca się za jej wnuczkę. Poprosiła o pożyczenie pieniędzy, które musi wpłacić na kaucje, ponieważ spowodowała wypadek. Powiedziała, że jeśli nie wpłaci pieniędzy to trafi do więzienia. Do rozmowy telefonicznej włączył się mężczyzna, który podając się za policjanta potwierdził wersję kobiety. Starsza kobieta przekazała 40 000 tysięcy złotych, które wcześniej wypłaciła z banku.

 

„na policjanta”

Przestępcy najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy, która pozwoli na spłatę długu, uniknięcia więzienia czy zakupu samochodu w atrakcyjnej cenie. Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podająca się za funkcjonariusza CBŚ lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony i prosi o pomoc w jego zatrzymaniu. Najczęściej przestępcy stwarzają presję czasu, żeby senior nie miał czasu do namysłu, nawet straszą sankcjami prawnymi za brak współpracy. Nalegają, aby osoba pokrzywdzona przekazała pieniądze lub wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie, bądź proszą o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta. Zdarza się, że seniorzy w takiej sytuacji zostawiają pieniądze w śmietnikach, klombach, na ławce w parku, licząc, że Policja schwyta oszusta, a pieniądze odda. Często sprawcy nakłaniają także osobę oszukiwaną do przekazania wartościowej biżuterii. Oczywiście po przekazaniu kosztowności lub pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Przykład

Do mieszkańca Kluczborka na stacjonarny numer telefonu zadzwonił mężczyzna, podający się za jego syna. Mężczyzna niewyraźnym głosem poinformował 73-latka, że potrącił kobietę na przejściu dla pieszych i grozi mu kara 8 lat więzienia, po czym połączenie zostało przerwane. Niemal natychmiast po zakończonej rozmowie, ponownie zadzwonił telefon, kolejny rozmówca powiedział, że jest  policjantem,  informując poszkodowanego, że synowi potrzebne są pieniądze, aby „załatwić” sprawę. Po kilku chwilach w miejscu zamieszkania seniora pojawiała się kobieta, która przedstawiła się jako policjantka. To jej rodzina przekazała ponad 14.000 złotych.

 

„na pracownika opieki społecznej, ZUS, poczty…”

Przestępcy podszywając się pod pracowników różnych instytucji, do których najczęściej mamy zaufanie, wchodzą do mieszkań pod pretekstem pomocy lub rozliczenia nadpłaty, a następnie wykorzystując nieuwagę seniorów kradną pieniądze.

Przykład

Do drzwi mieszkania jednego ze starszych małżeństw mieszkających na Opolszczyźnie, zapukał mężczyzna podający się za "pracownika ZUS”. Będąca w środku 81-latka była przekonana, że mężczyzna jest urzędnikiem, który przyszedł w sprawie jej emerytury. Wpuszczony do mieszkania oszust, wykorzystując zamieszanie związane z dokumentami, skradł kobiecie portfel w którym było blisko 2 500 zł. Kiedy 81-latka spostrzegła, że ma do czynienia z oszustem, ten uciekł już z mieszkania.

 

„na pracownika gazowni, zakładu energetycznego”

Przestępcy podszywając się pod pracowników tych instytucji, wchodzą do mieszkań pod pretekstem wymiany licznika, rozliczenia nadpłaty, podpisania nowej umowy na dostawę energii, która skutkować powinna niższymi rachunkami. W rzeczywistości często pobierają pieniądze za rzekomy przegląd instalacji, podsuwają osobom starszym umowy do podpisania, które skutkują tym, że poszkodowany otrzymuje jeszcze większe rachunki, a czasem po prostu wykorzystując nieuwagę seniorów i kradną pieniądze z mieszkania.

Przykład

Do jednego z mieszkań na terenie Głuchołaz zapukał młody mężczyzna przedstawiając się za pracownika zakładu energetycznego, informując mieszkające tam starsze małżeństwo o nadpłacie jaką mają w wyniku oszczędzania poboru energii. Następnie poinformował  pokrzywdzonych, że przed jej wypłatą musi dokonać sprawdzenia wszystkich kontaktów w mieszkaniu, a do pomocy poprosił starsze małżeństwo. Kiedy domownicy byli zajęci sprawdzaniem kontaktów, mężczyzna  dokonał kradzieży 19 000 tysięcy złotych.

 

„na domokrążcę”

Ten sposób oszustwa polega na sprzedaży towarów, najczęściej zwykłych urządzeń, które reklamowane są jako przedmioty mające wyjątkowe działanie, profesjonalne urządzenia do leczenia np. różnego rodzaju schorzeń, artykuły gospodarstwa domowego, pościel, itp. W rzeczywistości są to produkty, które nie wykazują nadzwyczajnego działania lub które można kupić w sklepie za połowę ceny bądź jeszcze jeszcze taniej.

Przykład

Kobieta przedstawiająca się za przedstawicielkę czeskiej firmy, oferowała mieszkańcom Opola masażer o wartości 299 zł, informując jednocześnie, że to wyjątkowa okazja, gdyż taki sam, niedługo pojawi się w ofercie w jednej z sieci marketów i będzie kosztował 1200 zł. W rzeczywistości urządzenie, które oferowała oszustka warte było 50 złotych.




autor: Próchniak Mirosław, ilość wyświetleń: 612
data aktualizacji: 2019-01-22 14:03:29








Opolski Urząd Wojewódzki

ul. Piastowska 14
45-082 Opole
NIP: 754-11-16-953
REGON: 000514325


Oddział Paszportów

ul. Ozimska 19 II p.
45 - 056 Opole



2020 Projekt i Wykonanie Kamil Dziechciński
Opolski Urząd Wojewódzki - Wszystkie Prawa Zastrzeżone